22 October 2013

Tips mudah nak tahu On9 Seller itu Jujur & Bertanggungjawab

Assalamualaikum. 
Rasa lama tidak menulis di blog tersayang dek kesibukan yg melampau. 
kononnya la .Apapun hari ini nak share sikit la story yang saya lalui. macam entry sebelum ini, saya ada jelaskan saya seorang ONLINE SELLER kn ? saya bussiness nie menggunakan INSTAGRAM dan juga FACEBOOK*nak promote sikit la , IG kta @hafyzyanaaa . hihi

Okay , berbalik kepada tittle. Sebenarnya saya terfikir nak buat entry nie sebab saya da terkena !
bila saya ckp sya seller,ofcourse lah kan saya kena cari supplier.betul tak ?
so,saya menggunakan INSTAGRAM untuk mencari supplier.
Saya terjumpa dengan satu acc IG yang mmg barang2 saya jual dia boleh supply dan kami pun berurusan seperti biasa yang saya buat dengan supplier lain.
Mula mula semuanya ok,sya buat payment dan dia pun say ok dan akan buat posting.
Biasanya parcel akan sampai dengan saya dalam sehari dua.Paling lambat pun empat hari tapi dengan dia nie,sampai seminggu lebih. Bila saya minta tracking number banyak sangat alasan dia . ada dekat bf dia la , dia kat luar rumah la , macam macam lah *sya  agak dia x post lagipun

Sampailah satu hari itu saya dah marah sangat.saya kontek dia buat buat marah minta tracking
number parcel saya barulah dia bagi.Bila dia bagi, saya cek la rupanya BARU POSOUT hari tuh.
Mmg saya geram  sgt masa tue ! Esoknya bila barang da smpi pula ada satu hal lagi.
BARANG TAK CUKUP !!Dah macam tue bila saya inform punya lah lambat nak jawab .
Bila da inform dia ckp error masa packing jadi saya faham lah dan minta dia post semula.
 dan dia kata ok. Tup tup seminggu lebih barang saya xda lagi .
ehh , dah kenapa kan ? saya contact lg dan dia cakap 
'SORRY,I TAK POST OUT LAGI'
masa tu saya dah tak boleh nak tunggu dan minta dia bagi balik baki duit saya hari tuh
 Dia JANJI dengan saya akan tranfer malam tuh juga.Saya tggu xda pulak dan saya biarkan sehingga esoknya bila saya whatsaap dia tak jawab pulak dan akhirnya sampailah saya marah marah barulah nak transfer balik , itupun saya dah paksa malam tuh juga.Kalau tidak mmg x bergantilah tuh.

Berdasarkan cerita saya yang agak boring nie,saya boleh sharekan TIPS untuk anda anda yang nak bershopping dengan online seller * beli dengan saya  la ! hihi

  • Cuba tengok kat account dia, ada tak dia post FEEDBACK  dari customer dia .Kalau tiada JANGAN !!
  • Cuba check dekat ruangan COMMENT ada tak org komen marah2 barang tak sampai or rosak. Kalau ada, BATALKAN NIAT !
  • Then,Cuba try CONTACT seller tuh , kalo dia jenis reply cepat.Untunglah ! Tapi kalau dia jenis reply LAMBAT dan SEJEMPUT jer , sekali lagi saya cadangan CARILAH SELLER yang lain.
Hah , inilah yang saya dapat kongsikan mengikut pengalaman saya.
Semoga entry ini bermanfaat untuk kita semua.In sha Allah.
Terima kasih sudi jenguk blog comot saya nie.hihi


Lots of LOVE,







No comments:

Post a Comment